کارگروهی

خواسته ی امروز،نیازفردا

کارگروهی

خواسته ی امروز،نیازفردا

کار گروهی زمینه های کاربردی قابل ملاحظه ای دارد واین وبلاگ به منظور آشنایی انجمن ها،کانون ها،هیأت ها و... با مفهوم گروه، انواع و ویژگی های گروه ، علل جذب افراد به گروه، شرایط تشکیل و راه اندازی گروه و... تهیه شده است.

یک گروه دارای هفت ویژگی به شرح ذیل است:


1)هدف:

اعضای این گروهها احساس می‌کنند ماهیت واهمیت کارگروهی برای آنان روشن است؛ استراتزی مشخص دارند و هریک از اعضا نقش خود را در تحقق هدف گروه پیدا می‌کند.


2)اختیار:

حس احترام متقابل اعضا را قادر می‌سازد تا در مسئولیت‌ها سهیم گشته و برای رسیدن به اهداف، ابتکار به خرج دهند. خط مشی‌ها و قوانین اعضا را قادر می‌سازد تا کار خود را به سهولت انجام دهند و فرصت‌هایی را به منظور رشد و فراگیری مهارت‌های جدید فراهم می‌کند. بدین ترتیب در گروه احساس قدرت فردی وقدرت جمعی به وجود می‌آید.


3)روابط و ارتباطات:

اعضای گروه بدون ترس افکار واحساسات خود را بیان می‌کنند وبه سخنان یکدیگر گوش می‌دهند و از این طریق به عقاید هم احترام گذاشته وشیوه‌های حل وفصل اختلاف تفهیم می‌شود.از طریق باز خورد صادقانه نیز اعضا از نقاط قوت و ضعف خویش به عنوان عضوی از گروه آگاه می‌شوند.


4)انعطاف پذیری:

اعضای گروه بر حسب ضرورت وظایف گوناگونی را به عهده می‌گیرند ومسئولیت پیشبرد و راهبرد گروه، مشترک است. نقاط قوت هر عضو شناخته وبه کارگرفته می‌شود و به هنگام ضرورت فعالیتهای هریک از اعضا هماهنگ شده و گروه، هم در معرض عقیده و نظر و هم احساسات افراد قرار می‌گیرد.


5)بازدهی مطلوب:

در این گروهها تعهد به استاندارد بالا وکیفیت نتایج وجود دارد. هر گروه کارآمد، شیوه‌های تصمیم‌گیری موثر وحل مسئله را که منتج به اصول ونتایج مورد انتظار ، ترغیب حس مشارکت وخلاقیت افراد است، طراحی و تکمیل می‌کند.


6)قدرشناسی وتقدیر:

از کارهای انجام شده توسط هر یک از افراد و کل گروه از طریق ذکر نتایج برجسته قدردانی می‌شود و به دستاوردهای گروهی در سازمان‌های بزرگتر ارزش بیشتری داده می‌شود.


7)روحیه:

اعضا شیفته و مجذوب کارگروه می‌باشند و یک احساس شور وشوق درباره دستاوردهای تک‌تک افراد ودستاوردهای گروه به‌وجود می‌آید که سبب می‌شود گروه از روحیه بالایی برخوردار گردد(مدد،1381).


مشخصه‌های یک گروه کاری اثر بخش را همیشه نمی‌توان به آسانی تشخیص داد. مشخصه مستتر یک گروه، روح همکاری است که در آن اعضا، به خوبی به عنوان یک تیم واحد با روابطی هماهنگ وحمایتی با یکدیگر کار می‌کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی