کارگروهی

خواسته ی امروز،نیازفردا

کارگروهی

خواسته ی امروز،نیازفردا

کار گروهی زمینه های کاربردی قابل ملاحظه ای دارد واین وبلاگ به منظور آشنایی انجمن ها،کانون ها،هیأت ها و... با مفهوم گروه، انواع و ویژگی های گروه ، علل جذب افراد به گروه، شرایط تشکیل و راه اندازی گروه و... تهیه شده است.

آشنایی با مفاهیم گروه-تعریف گروه

يكشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۰۵:۱۵ ب.ظ

انسانها فطرتاً اجتماعی هستند و یکی از مظاهر این امر علاقه آنها به انجام دادن کارهای گروهی است. علاوه بر این، مشکلات ومسائل زندگی نیز آنها را جبراًبه سوی گروه وفعالیت های گروهی سوق می دهد. شاید اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این باشد که گروه چیست؟

گلشن فومنی(1379)درکتاب جامعه شناسی سازمان ها و توان سازمانی گروه را تعدادی از افراد انسانی که براساس یک سری روابط متقابل واحساس همبستگی با یکدیگر همکاری دارند،تعریف می کند.

بروس کوئن در کتاب«درآمدی برجامعه شناسی» گروه را چنین تعریف می کند:«گروه به تعدادی از افراد اطلاق می شود که با یکدیگر روابط متقابل دارند وبراساس یک رشته چشمداشت های رفتاری مشترک به همدیگر احساس وابستگی می کنند»(به نقل از گلشن فومنی1379).

از دیدگاه روان شناسی وجامعه شناسی تعاریف گوناگونی از گروه به عمل آمده است که هر یک از آنها با نگرشی خاص به ویژگی ها ونهایتاً تعریف گروه پرداخته اند.

جورج هومنز از قول اسمیت بیان می کند:«گروه یک واحد مرکب از تعداد افراد است که علاوه بر آگاهی از وحدت خود، دارای قدرت عمل نیز می باشند واز روش واحدی برای رسیدن به اهداف خود بهره می گیرند».  در تعریف دیگری بارون و پیرن گروه را مجموعه ای از اعضا می دانند که در برخی از انواع تعامل اجتماعی باهم درگیر هستند و یا حداقل توان بالقوه ای  این کار را داشته باشند. کار ترایت و زندر نیز در پژوهش های زیادی که در مورد پویایی شناسی گروهی انجام داده اند، گروه را مجموعه ای از افراد که با هم ارتباط دارند و در بعضی از جهات مشخص به هم وابسته اند تعریف می کنند. میرکمالی (1379)نیز گروه را پیکره ای از افراد می داند که به خاطر داشتن حداقل یک هدف واحد به هم مربوط می شوند وتشکل روانی پیدا می کنند و درجهت اهداف خود با برنامه و روش هماهنگ به تعامل و همکاری می پردازند. از نظر رابینز(1998) یک گروه به این صورت تعریف می شود: دویاچند نفر که باهم روابط متقابل دارند، به یکدیگر وابسته اند و برای تامین هدفهای خاص گرد هم می آیند.

مشخصه  ضروری گروه این است که اعضای آن خود را متعلق به گروه می دانند. اگرچه تعریف واحد وپذیرفته شده ای برای گروه وجود ندارد، اکثر مردم به آسانی درک می کنند که گروه چیست؟

یک تعریف کلی از نظر روان شناختی گروه را تیم هایی تعریف می کند که در آن تعدادی از افراد:

1)با یکدیگر تعامل داشته باشند.

2)از خصوصیات روان شناختی یکدیگر آگاه باشند.

3)خود را به عنوان یک گروه بشناسند.

در تعریف مفید دیگری گروه کاری مجموعه ای از افراد است که دارای خصوصیات زیر هستند:

-یک عضویت قابل تعریف دارند.

-هشیاری گروهی دارند.

-حس هدف مشترک دارند.

-به یکدیگر وابستگی دارند.

-توانایی انجام کار واحد دارند(1999.Mullins)

در اکثر گروهها اعضای گروه روابطی باهم دارند که آنها را تاحدی به هم وابسته می کند( کارترایت و زندر،1968،ص46).پس گروه از دو یا چند فرد تشکیل می شود که با تعامل اجتماعی ، بر یکدیگر اثر میگذارند. اگرچه این تعریف با اکثر دیدگاههای نظری در مورد گروه همخوانی دارد ولی فقط یکی از تعریف های موجود است. بسیاری از نظریه پردازان در توصیف گروهها بر وابستگی متقابل تاکید دارند ولی برخی از آنها نیز خصوصیات دیگری چون ارتباط، هویت وساختار را مهم می دانند. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۳۰
kar kargorohi

نظرات  (۲)

بدون منبع موثق، مطالب ارزش علمی ندارد

۳۰ مهر ۹۶ ، ۱۷:۱۶ محمد علی علم خواه
►به نام خدا◄

سلام‼

خدا قوت

وبسایتتون خوبه

یــه کلبه وبسایتی هم ما داریم

به وبسایت ما سربزنید خوشحال میشیم

نظر بدید ذوق زده میشیم

تبایل لینک کنید میمیریم...

منتظر حضور سبزتان هستیم در :




danesh-elm.blog.ir
پاسخ:
سلام
همیچنین.قوت خدا بر شما باد...
بله حتما
.
.
.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی