کارگروهی

خواسته ی امروز،نیازفردا

کارگروهی

خواسته ی امروز،نیازفردا

کار گروهی زمینه های کاربردی قابل ملاحظه ای دارد واین وبلاگ به منظور آشنایی انجمن ها،کانون ها،هیأت ها و... با مفهوم گروه، انواع و ویژگی های گروه ، علل جذب افراد به گروه، شرایط تشکیل و راه اندازی گروه و... تهیه شده است.

1)مرحله‌ی گردهمایی:

در این مرحله اعضای گروه مراقب رفتار خود هستند و سعی می‌کنند که با رعایت ادب و بهره‌گیری از یک چتر حفاظتی بهترین رفتار را از خود نشان دهند. این مرحله که ماه عسل تشکیل گروه نامیده می‌شود، جنبه آشنا سازی دارد وکمتر واقعیت‌های رفتاری وهدف‌های واقعی اعضا را روشن می‌کند.


2)مرحله‌ی توفانی:

در این مرحله اعضا به حمایت از مواضع و انتظارهای خود می‌پردازد و اختلاف نظرهایی که در ابتدا زیر سرپوش بود، نمودار می‌شود.

از ویژگی‌های این مرحله می‌توان به برخوردهای مستقیم، دسته بندی، اتئلاف،تضاد،حالت تدافعی وتهاجمی اشاره کرد. این مرحله یکی از حساس ترین مراحل تشکیل گروه است واگر درست هدایت شود فرصت مناسبی برای رشد فردی وگروهی است.


3)مرحله‌ی هنجارگذاری:

در این مرحله گروه تا حد زیادی شکل می‌گیرد واعضا یاد می‌گیرند که چگونه با مسائل برخورد کنند و با دیدگاههای یکدیگر آشنا شوند. در این مرحله گروه سعی می‌کند که به یک سلسه قواعد وهنجارهایی به منظور سازمان دادن به فعالیت‌های خودکار در جهت هدف‌های گروهی دست پیدا کند. نتیجه این مرحله برپایی هنجارها واستانداردهای رفتاری و ارتباطی، تعیین نقشهای فردی، هماهنگی، گنترل و یکپارچه سازی فعالیت‌هاست.


4)مرحله‌ی انجام کار:

دراین مرحله گروه کاملاً رشد کرده و درک درستی از نقش‌های افراد به دست آمده است ودیدگاههای مختلف نه به شکل عوامل بازدارنده که ارزشمند تلقی می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرد. در این مرحله افراد چیزهای جدید از یکدیگر فرا می‌گیرند و در زمینه‌هایی که در ابتدا خارج از حیطه آموزشی وتخصصی آنان بوده است،فعالیت می‌کنند. نتیجه‌ی این امر تشکیل گروهی است که دریک فضای باز،انعطاف پذیر وحمایت کننده فعالیت می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۱۱
kar kargorohi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی